söndag 9 augusti 2009

Vitlöksolja






När vi var på semester i Spanien i våras åt vi på en italiensk restaurang för att fira min kära svärmors födelsedag. Det var väldigt speciell stämning där, vi satt ute på en veranda som var helt övervuxen med bougainvillea. Det fanns en huskatt och ägaren var väldigt förtjust i barn. Han kunde till och med få för sig att klia dem bakom örat som med en katt(!). Och väldigt god mat! Bland annat fick vi gott hemgjort bröd med vitlöksolja till. När vi kom hem till Sverige igen försökte jag mig på att göra min egen variant på denna vitlöksolja. Så här gjorde jag:


Jag hällde upp "lagom mycket" olivolja i en kopp. Jag finhackade "massor" med vitlök och "ganska mycket" soltorkade tomater och la i det i oljan. Sen var det bara att blanda ihop. Jag brukar försöka pressa ut så mycket smak som möjligt ur vitlöken mot kanten av koppen med en sked. Det är ingen nackdel om oljan får stå några dagar och dra i kylskåpet innan den serveras till varma snedskurna baguetter. (Häll lite olja med vitlöks- och tomatbitar på ett bröd istället för smör.)


Mums, mums, mums!!! Prova du med ;)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar