söndag 16 augusti 2009

Kontraster


Den första bilden är den gråa himmel som vi har sett över huset på hörnet idag. Grått, regn, rusk och kallt. Kontrast till det är andra bilden från en varm och skön sommardag, med blå himmel och klara färger, för inte så länge sen. Kontraster också i den andra bilden. Orange, gul och blå. Segelbåtar som inte fått komma ner i vattnet i år. Jag undrar varför? Jag undrar vad de tycker om det?
Nu när jag har jobbat en vecka efter semestern kan jag se lite kontraster även i mitt liv. Det är skönt med långa, lata semesterdagar. Att ta dagen som den kommer, äta glass med barnen, sitta på stranden med ett öga på barnen och ett öga i en god bok, cykla och spela fotboll på gräsmattan. Det är något helt annat att stiga upp på morgonen, stressa iväg, tider att passa och saker som måste göras. Men det är också skönt att få lite intellektuella utmaningar, göra upp planer för det kommande året som sedan ska ros i land, att vara ett kugghjul som får maskineriet att snurra igång. Skillnaderna mellan semester och jobb är stora men, faktiskt, kan jag behöva båda delarna. Just för att se och uppskatta konstrasterna!

1 kommentar:

  1. Finat tankar... och med utgång från "dessa enkla bilder! men dock tänkvärt!!! Ha en fin helg!!

    SvaraRadera