torsdag 30 juni 2011

Sommarläsningen har börjat bra!

"Berättelsen om Pi" av Yann Martel är en fascinerande bok om en pojke som, efter att deras båt går under, hamnar på en livbåt tillsammans med en bengalisk tiger på 250 kg. Det är också en bok om okuvlig livsvilja och en bra illustration till uttrycket "nöden är uppfinningarnas moder". Om det inte räcker så är Gud ett genomgående tema också. Och inte "bara" Gud; de stora religionernas samhörighet.

Läs den!


Jag är alltid lite skeptisk till böcker som heter nåt med "kärlek". Trots det gav jag mig på "Kärlekens historia" av Nicole Krauss. Det är jag glad för. Det är en något invecklad historia om en gammal man och den bok han skrev i ungdomen. Han tror att boken går förlorad i flykten undan nazismen och andra världskriget men den lever vidare! På krokiga vägar hittar den tillbaka till mannen efter att ha berört ett antal människor på vägen....

Läs den!



Det var mamma som satte "Lyckan, Kärleken och Meningen med Livet" av Elizabeth Gilbert i händerna på mig. Ytterligare en bok med "kärlek" i titeln som jag nog inte skulle ha valt själv. En varm och innerlig bok om en kvinnas sökande efter sig själv. Efter en uppslitande skilsmässa tar hon ett sabbatsår från sig själv och ger sig av på en livsavgörande resa. Jag gör den inte rättvisa med min beskrivning men jag kan säga att jag mådde så bra när jag läste den. Den värmde i hjärtat, satte igång tankar och känslor och dessutom var den tjuvrolig. Jag smålog mig igenom stora delar av den!


Så mamma- Tack! Och ni andra- Läs den!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar