torsdag 23 december 2010

Julgranen är på plats!




När jag var liten var det tradition att granen skulle kläs dagen före julafton. Pappa skulle börja med att sätta upp ljusen och jag skulle hjälpa honom, sen skulle de inte slås på förrän allt annat var på plats. Det skulle vara julmusik i bakgrunden. Mamma pyntade ofta det sista i resten av huset samtidigt. Ibland drack vi glögg.
De år vi var i Sverige och firade jul (och faktiskt ett år i Canada också) så högg vi våra egna julgranar. Mamma och pappa har lite skog, bland annat ett skifte som hade perfekta julgranar. De är säkert alldeles för stora på det skiftet nu. Vi plumsade iväg allihop ut i snön och letade efter den perfekta granen. Alla hade varsin favorit men till slut så enades vi om två stycken. En till oss, en till farmor och farfar. Granarna var alltid lika vackra i skogen. Ibland var de vackra även inomhus. De doftade alltid underbart. Så här är min minnesbild. Den perfekta julen.....
Numera bor jag i eget hus med min egna lilla familj i en annan stad än mamma och pappa och julgransskogen. Vi köper våra julgranar utanför ICA-Maxi. Det är inte riktigt samma sak. I år hände det "tragiska" att det var slut julgranar när vi skulle handla. Jag var ledsen, barnen var ledsna, pappan i familjen var inte lika ledsen kanske. Julgranen är den viktigaste "prylen" för att skapa julstämning av dem alla. Tycker jag. Ljuset och doften. Traditionen och minnena. Att vi får vara tillsammans i familjen och med nära och kära är förstås allra, allra viktigast! Men granen är också viktig. Så idag, när barnen var hos kompisar, smög jag mig in i lill-skogen bakom vårt hus. Jag plumsade i djupsnön, letade en vacker gran, tittade, jämförde och hittade till slut en gran. Inte helt perfekt kanske men den stod tillräckligt nära en annan för att jag skulle kunna hävda att jag "bara gallrade". Jag sågade ner den och drog den tillbaka genom skogen och in till den väntande julgransfoten. Jag njöt! Jag skulle nog ha njutit ännu mer om jag inte hade känt mig som en tjuv, men likafullt så njöt jag. Och nu är jag så otroligt nöjd. Barnen blev överraskade och jätteglada och vi skrattade gott!
Nu är tjuvgodset klätt och vackert och doftar underbart! Nu är det jul igen!
God Jul allihopa!

4 kommentarer:

  1. God jul till dig också, kära storkusin!

    SvaraRadera
  2. :) Hoppas verkligen att granen gjorde sitt jobb och fixade julstämning åt hela din familj! Tycker mig skönja det i dina ord!
    här har vi tillbringat dagen på Leos Lekland och själv är jag nog tröttare än de barn som sprungit nonstop från tio till två! Tack och lov har vi jullov och kan vila ut även i morgon! Då blir det Narnia!
    Önskar dig ett gott slut!
    Kram Anna

    SvaraRadera
  3. Vad underbart att kunna finna en gran så. Underbart att se sina barns glada miner. Julen är ju verkligen barnens högtid.

    SvaraRadera
  4. Härliga dig...kan riktigt se dig framför mig när du tappert plumsar och kämpar dig fram i i djupsnön, allt för att ge dina barnen en julegran och gladglitter. En riktig "filmsnyftare" om en moders kamp att till varje pris skaffa en julgran...du är bara för mysig Önskar dig...Allt gott nytt spännande magiskt och förnyande under 2011 Starka Livskramar till dig från Humlina

    SvaraRadera