söndag 11 juli 2010

Sommarläsning 2010




Så här ser min sommarläsning ut! Sen jag tog korten har jag fått två böcker till av min älskade kusin U. Jag får återkomma med dem senare.
Jag har redan läst "Huset vid moskén" av Kader Abdolah, en iransk man, uppvuxen i Iran men numera bosatt i Holland. Han har skrivit boken för att vi västerlänningar ska få en liten inblick i hur det kan vara att leva i ett muslimskt land. En helt ok bok, inte fantastisk men väl värd att läsa om man är lite nyfiken på hur det är att leva i ett helt annat sammanhang än det svenska.
Nu har jag påbörjat boken "I kloka kvinnors sällskap" av Célestine Vaite. En, för mig, helt okänd författare. Jag kunde inte motstå titeln......
Carl Johan Vallgren har skrivit en av de absolut vackraste böcker jag läst nämligen "Den vidunderliga kärlekens historia". Har du inte läst den så gör det! Nu ska jag ge mig på en annan av hans böcker, "Kunzelmann & Kunzelmann". Jag har höga förhoppningar!
"Alkemisten" av Paulo Coelho har jag läst tidigare, för längesedan. Nu fick jag den av en kollega så jag ska läsa om den. Paulo Coelhos böcker är bra på så sätt att de innehåller en massa visdom och man kan ta till sig det som är sanning och klokhet just för mig. Jag undrar om den kommer att säga mig samma saker nu som när jag läste den senast?
Emelie Cajsdotters "Zander och Tiden" är också en bok som jag förväntar mig att hitta en massa klokheter i. En del kommer att tala till mig och en del kanske jag inte är mogen att förstå.
Maria Ernestams "Alltid hos dig" är en chansning. Hoppas att den går hem.....
Och den sista "Despereaux" av Kate DiCamillo kunde jag bara inte motstå. Det är en barnbok som jag läste högt för min förra klass. Den är helt underbar! Kate DiCamillo är för övrigt en riktig favoritförfattare av barn- och ungdomsböcker. Hon skriver intelligenta, tänkvärda blivande klassiker! I alla fall, den ska T och L få chansen att läsa när de blir lite äldre och jag ska läsa den för min nuvarande klass när de blir lite äldre.

Någon som har fler boktips?

2 kommentarer:

  1. Wow vilken underbar lässommar du har framför dig! Har ju plöjt igenom Hypnotikern av Lars Kepler, (tror jag). Kunde inte släppa den och hade barnen hos deras far så jag låg och läste hela dagen! Sen var den slut!
    Håller på med Elisabeth Georges Stråk av rött... Den är tjock och räcker längre än den tidigare! :)
    Mia Skäringers "dyngkåt och allmänt helig" var den mest underbara och fylld med både skratt och många kloka funderingar! Krönikor och blogginlägg, vilket gjorde den lättläst och med barnen nära så underlättar det att stycken och kapitel är korta! :D
    Hoppas du får en toppen dag! Själv söker jag skuggan idag!
    Kram Anna

    SvaraRadera
  2. Tack för tipsen! Jo, när barnen är med blir läsningen lätt lite upphackad. Har också hållit mig ganska mycket i skuggan idag, ger det några vuxenpoäng?? ;-)

    Kram,
    Å

    SvaraRadera