tisdag 18 maj 2010

Trädgårdshelg




Vi hade en underbar helg i den nya sommarvärmen och den gick helt i trädgårdens tecken! T och jag pysslade ihop en liten spaljé och idag har vi satt ut lite luktärter som vi har drivit upp. Vi satte lite frön i våra nya planteringslådor. Lite sallad, rödbetor, kryddor. Salladsärtor och annat smått och gott kommer senare. Barnen gjorde fina, fina etiketter så vi ska komma ihåg vad som är var.
Jag låtsas som jag kan och hittar på lite eftersom men det som är på riktigt är njutningen i att ha en egen lite vrå i världen och att få vara med när det gror och växer, grönskar och blommar!

3 kommentarer:

  1. Vad gulligt med de där små lapparna i blomlådorna :-)

    SvaraRadera
  2. Håller med om njutningen att ha en egen liten vrå ...och få följa växkraften, att från ett litet frö, bli till luktärter, till sallad...magiskt för liten som för stor.
    Sonen satte potatis ett år. När de så var skördade och vi satt och njöt av denna delikata färskpotatis till middagen, tackade vi sonen, för utan honom, ingen potatis. Då säger sonen...men då kan vi tacka dig också mamma, för om inte du kuperat potatisen och rensat bort ogräs hade vi kanske inte fått någon potatis att njuta av...så tack mamma för din del i det hela. Då tar mannen till orda och säger med ett leende...jamen, då får ni tacka mig med, för om inte jag skaffat dit matjord och gödsel hade det inte heller blivit någon potatis. Åt det hade vi roligt en stund. Är det inte så det fungerar i de flesta sammanhang...utan bondens slit med sin jord och mjölkning av korna "bidde" det ingen mjölk i affärerna...det ligger alltid någon annans jobb till grund för många ting i vår värld.
    Fina skyltar dina barn skapat och tillverkat
    Önskar er en god skörd och mycken glädje med era odlingar - Humlina -

    SvaraRadera
  3. Det är nog bra att stanna upp ibland och fundera över var maten kommer ifrån och hur den har kommit på bordet.Det är så konkret när man odlat potatisen själv! :-) Jag är verkligen en glad amatör när det gäller trädgård och jag tycker det är en rolig sak att göra tillsammans med barnen (och själv). Jag älskar verkligen skyltarna men nu har tyvärr text och bild regnat bort :-(

    Kram,
    Å

    SvaraRadera