söndag 2 maj 2010

Boktjuven av Markus Zusak

En bok som har Döden som berättare kan väl inte annat än bli en tung och mörk historia? Jag trodde det när jag hade läst halva första kapitlet, men sen öppnade sig himlen och släppte fram solen och då var jag fast!

Det är just ljuset i mörkret som är den största behållningen i denna vackra roman. Godheten som frodas mitt i en av mänsklighetens mörkaste stunder, nazisttyskland under andra världskriget. En liten flicka- Liesel, hennes fosterföräldrar, kompisen Rudy, juden Max och till och med borgmästarns fru, alla går de emot nazisterna- på var sitt eget lilla eller stora sätt.

En otroligt varm men också väldigt sorglig historia. Jag citerar SvD "Köp den, låna den eller stjäl den, men framför allt: Läs den! (Sen så tycker jag att bilden på framsidan är oemotståndlig- en extra bonus!)

2 kommentarer:

  1. Måste lägga den till min boklista till sommarläsningen! :) Tack vännen!
    Kram Anna

    SvaraRadera
  2. Tack för boktipset!!
    Må så gott! kram

    SvaraRadera