tisdag 23 februari 2010

Medmänsklighet!

I sammanhanget "självbild" fick jag idag höra av en psykolog:

"Många nya erfarenheter krävs för att förändra en gammal sanning."

Lite skrämmande men också hoppfullt. Om jag "vet" att jag är dum eller elak eller avvikande, för det är det jag har fått lära mig om mig själv, så krävs det att många människor (eller några människor, många gånger) behandlar mig som en smart och snäll individ som är en del i gemenskapen för att jag ska börja tro det själv (och agera därefter). Någonting att ta till sig för alla föräldrar, lärare, politiker, försäkringstjänstemän och medmänniskor i största allmänhet. Det spelar roll hur jag bemöter dig, det påverkar ditt liv och ditt medvetande om dig själv. Det i sin tur påverkar hur du agerar. Jag kan välja att bemöta dig och alla mina medmänniskor på ett positivt sätt. Om vi alla gjorde det skulle alla krig ta slut......

Eller vad tror du?

6 kommentarer:

  1. Ja det är så sant så....många nya erfarenheter krävs för att förändra en gammal sanning.
    ..fast..ibland kan det räcka med att en enda person ser, lyssnar och bejakar oss just så som vi är för att vår syn på oss själva ska förändras drastiskt....ringer på dörren...återkommer - Humlina

    SvaraRadera
  2. Hej igen! Fick besök så jag svarar dig med en video på min sida kramisar

    SvaraRadera
  3. Och att bemöta sig själv positivt. Det är det svåraste, att älska sig själv.

    Kram

    SvaraRadera
  4. Ja, om alla människor kunde visa varandra respekt så skulle vi inte ha några krig eller mord. Mycket elände beror på människor som inte mår bra och som skyller allt elände på andra.
    Sv: Ja, enligt vad jag fått lära mig så är spöken alltid en negativ kraft, mer eller mindre. Spöken är ju de som inte gått över på andra sidan. De lever kvar i ett förvirrat tillstånd här bland oss och många av dem kan inte förstå att de är döda. I spökstadet mår man inte bra, alla krämpor och negativa tankar finns kvar. Det är därför det är så viktigt att hjälpa spökena till ljuset. Sedan kan de komma tillbaka och hälsa på som en helt annan och mer positiv energiform.

    Du undrade också om "positiva andar" är det du skulle kalla "änglar". Jo, så kan det vara. Andarna har varit uppe i ljuset och känns helt annorlunda. Människor som kan känna av de här energierna vill nog gärna kalla dem änglar just eftersom känslan är så positiv. Men själv anser jag att änglar är något helt annat och mycket mer kraftfullt. Änglar har inte levt här på jorden tidigare, enligt vad jag fått lära mig. Det är helt andra energiformer.

    SvaraRadera
  5. ja så klart. det tar tid och det enda man kan jobba på är ju sig själv och sitt eget bemötande av andra. men jag tycker att det är synd att det finns så många fantastiska kvinnor som saknar en positiv självbild. Så synd när man själv utifrån verkloigen kan se deras vackra och glimmande själ som en vacker och stark diamant. likadant gäller för dig vännen. en vacker diamant
    kram

    SvaraRadera
  6. Åh så sant. Visst är det så! Därför jobbar vi inom skolan via Komet att se och lyfta allt positivt! :)
    Ta hand om dig!
    Kram Anna

    SvaraRadera