lördag 19 september 2009

Jag älskar hösten!











Jag älskar hösten (nästan lika mycket som jag älskar sommaren)! Det här är en del av anledningarna:
  • Luften! Framför allt annat på hösten så älskar jag luften! Finns det nåt härligare än kall och klar höstluft en solig dag med blå himmel. Jag går ut bara för att andas.
  • Hösten är en ny början! För lärare är hösten en tid att börja, en tid att starta upp kanske med en ny klass som det är för mig i år. Efter att ha haft en ganska tuff klass förra året så ser jag fram emot en ny etta, även om jag saknar de "gamla" barnen enormt mycket.
  • Det är så vackert! Det är så lätt att uppskatta de underbara, starka höstfärgerna när man vet att det gråa är precis bakom hörnet. Det gäller att njuta! Nu! Jag tror att man skärper sina sinnen lite grann när man vet att det är en så begränsad period.
  • Skördetid! Det finns så mycket gott därute nu. Vinbär, hallon, krusbär (även om just de börjar vara övermogna), äpplen, nypon, rönnbär, aronia. Listan kan göras lång. Receptböcker lånas på biblioteket.
  • Kaminen! Nu kan man börja elda i kaminen igen utan att folk tycker att man är galen. Det är tillåtet att vara inne och slappa framför elden med en kopp kaffe och en god bok.

Vad tycker du om med hösten? Eller är den mest en transportsträcka mot vintern? Sorgetid efter sommaren? Eller vad?


1 kommentar:

  1. Hösten är underbar med frisk,klar luft och alla färger i naturen. Man kan sitta och mysa vid en brasa, tända ljus, kura i varma tröjor, under en skön filt och dricka varm dryck...

    Så tycker jag!

    SvaraRadera