måndag 30 maj 2011

"One" Richard Bach

Det är en fantastisk bok som får mig att bryta bloggtystnaden. Jag har läst den förut, för länge sen, och tyckte nog att den var bra. Tänkvärd. Men inte fantastisk. Jag undrar vad det var den sa mig då?

Nu säger den mig desto mer. Boken/författaren menar på att vi, alla människor i världen, egentligen är en enda och att tid och rum är en illusion. Alla möjligheter, alla val vi gör, alla vi skulle kunna vara existerar parallellt, just nu. En existens.

Tänk dig ett oändligt mönster av silvertrådar. Varje tråd är en möjlig väg för mig att fortsätta mitt liv. (Eller för oss.) Varje gång en silvertråd delar sig representerar ett val. Existensen delar sig i två eller fler möjliga livsvägar. Jag väljer min väg och alternativa jag väljer andra vägar. Flummigt? Ja, men jag är lite svag för det flummiga! Särskilt när det utmanar och kittlar tanken....

Det jag går och tänker på nu i efterhand är de oändliga möjligheter som finns. Och jag kan välja precis som jag vill! Om jag vet vad som är viktigt för mig i mitt liv så kan jag göra val som leder mig dit. Det finns alltid valmöjligheter.....

Vill man komplicera det hela lite så kan man samtidigt tänka på att vi alla är en och samma. Det ger ny mening åt den gyllene regeln, "det du vill att andra ska göra mot dig det ska du också göra mot dem"!

Eller hur?

1 kommentar:

  1. Hejsan gumman! Sååå trevligt att höra från dig igen! jag kan inte skryta med att jag har varit superaktiv på bloggen, men det har blivit ett och annat inlägg ändå!
    Den boken låter spännande! Är själv inne på att läsa på engelska. Men är då ännu flummigare eftersom det är fantasy! Men jag har ju funnit mannen med ett bibliotek med den typen av böcker! Då är det bara att frossa!
    Vi ses igen! <3

    SvaraRadera