tisdag 18 januari 2011

Idag är jag vardagslycklig!


Det här är en högt uppskattad och ofta återkommande gäst hos oss i huset på hörnet. Det är första gången jag ser den men jag ser ofta spår i snön. Den har hittat ett matförråd i vår Aroniabuske. Häromdagen hade den lämnat lite harlortar som tack. Det här är vardagslycka för mig- att stå i köksfönstret och ropa på barnen att de ska komma och titta på haren! Och sen tillsammans stå och titta på den ända tills man ledsnar....
Vardagslycka är att lyckas med en maträtt man inte har provat tidigare. Idag var det fiskgratäng med frasigt täcke....
Vardagslycka är också att ligga i sängen med L på kvällen. Han läser en bok för mig, ikväll var det "Max kommer strax". Sen läser jag för honom. Ofta säger han: "Mamma kan du stanna och prata en stund, vi kan prata om hur det har varit idag." Ikväll pratade vi om våra favoritböcker. Han berättade om att hans favorit just nu är "Första uppslagsboken" och jag berättade om två böcker som jag gillar. Det som är så underbart är att han verkligen lyssnar och är intresserad. Han ställer kloka frågor och ber mig förklara. Jag älskar det!
T är alldeles proppfylld med känslor! Det är vardagslycka det med. När hon är glad och sprudlande är det lätt att ryckas med. När hon är arg så sitter lyckan snarare i att kunna reda ut det till slut. Att känna att vi når fram till varandra igen. Så var det idag.
Jag hoppas på en vardagslycklig dag imorgon också. Då ska jag ut och åka längdskidor till skolskogen med min klass och mina sköna kollegor! Jag önskar också dig en dag fylld med vardagslycka!

3 kommentarer:

  1. Så väldigt fint du beskriver sann lycka!

    SvaraRadera
  2. Vad gulligt att få besök så där :-)
    Själv bor jag ju i höghus numera, så däruppe får man liksom inget oväntat besök.

    Kram,
    Eva

    SvaraRadera
  3. Mmm mår gott när jag läser om din vardagslycka! För sådana stunder bevarar man så gärna tätt tätt intill hjärtat!
    Här försöker jag hålla värmen i den gastkramande kylan.. Brrrr minus 30 i morse fick lillgolfen att strejka!
    Önskar dig en toppen kväll!
    Kram Anna

    SvaraRadera